Centrum je zaradené v sieti škôl a poradenských zariadení MŠ SR
Od 1. 9. 2016. Súkromné poradenské centrá majú rovnaké kompetencie ako štátne poradenské centrá. Naše odborné služby pre klientov sú t.č. spoplatnené, pre bližšie informácie nás neváhajte kontaktovať.
Poradňa sa venuje deťom so zdravotným postihnutím (t.j. narušená komunikačná schopnosť, telesné postihnutie, mentálne a zmyslové postihnutie, poruchy autistického spektra atp.) . Taktiež poskytuje odborné služby bežným deťom s rôznymi typmi problémov v učení a v správaní (deťom s poruchami učenia, deťom ktoré sa ťažko sústredia alebo nestačia bežnému tempu v škole, nedokážu samostatne pracovať, majú problémy v niektorých predmetoch, sú hyperaktívne alebo naopak majú zníženú aktivitu atp.).
Akákoľvek terapia či náprava problému by mala začínať podrobnejším zorientovaním sa v ťažkostiach dieťaťa – t. j diagnostikou. Rodičia by sa mali vzdať svojich obáv z návštevy poradenského zariadenia, nakoľko keď sa zistí v čom je problém ich dieťaťa, je to priama cesta k jeho riešeniu. Dieťa začne lepšie prosperovať doma i v škole, keďže rodičia i učitelia získajú informácie akým spôsobom ho viesť, čo by mu pomohlo na vyučovaní, ako sa s ním učiť doma, či ako si poradiť s jeho správaním.
Môžu sa tiež zúčastňovať terapeutických sedení pre problémy v správaní, alebo emocionálne problémy, či ťažkosti súvisiace so stresom. Poradňa sa odborne orientuje hlavne na deti zvýšene aktívne, neposedné, impulzívne, ktoré pre tieto svoje charakteristiky majú problémy v škole, alebo sú ťažko zvládnuteľné aj doma.
Centrum aktuálne neposkytuje biofeedback ani neurofeedback terapiu.
Približne 20 ٪ detí ma nejaký väčší, či menší problém v učení, správaní, či emóciách. V predškolskom veku je to často správanie, emočné prežívanie, či komunikácia a nadväzovanie vzťahov s rovesníkmi. Dieťa je napríklad neposlušné, ťažko zvládnuteľné, prípadne trpí rôznymi strachmi a úzkosťami, alebo sa nedokáže tak rýchlo zaradiť do kolektívu ostatných detí v škôlke, má problém v komunikácii a nadväzovaní vzťahov v kolektíve. Prípadne má ešte pred nástupom do školy problémy s rečou – výslovnosťou a to naznačuje budúce problémy pri písaní a čítaní. V mladšom a strednom školskom veku sú to jednoznačne problémy s čítaním, písaním, pozornosťou, hyperaktivitou, pomalým tempom práce (dieťa nestíha za ostatnými). Veľmi často je problém aj so správaním v škole, kde sa deti nedokážu prispôsobiť režimu, pravidlám a požiadavkám. V puberte sú to rodičom dobre známe problémy so správaním, či výkyvmi v emočnom prežívaní. Pri prechode na 2. stupeň majú niektoré deti problém adaptovať sa na zvýšené nároky a iný štýl učenia a výrazne sa im zhorší prospech.
Rodičia často podľahnú mylnej predstave, že deti z ťažkostí v učení, reči, správaní, či emóciách vyrastú alebo problém zmizne len tak, sám od seba. Áno aj to sa niekedy môže stať – ale stáva sa to zriedka. Čo vidíme v poradenskej praxi denne je, že problém dieťaťa sa zafixuje, zhorší, vzniknú ďalšie pridružené ťažkosti a často sa to potom s dieťaťom tiahne až do dospelosti, nezriedka celým životom. Problémy v detskom veku rozhodne nie je dobré podceňovať a čím je dieťa mladšie, tým je možné viac urobiť pre ich nápravu.
Rodičia majú rôzne strachy – že svoje dieťa „označkujú“ ako problémové, cítia to ako svoje zlyhanie, tak problém popierajú… A takto často premeškajú správnu dobu pre účinnú pomoc svojmu dieťaťu.
Pod odbornú kompetenciu centier poradenstva a prevencie spadajú v zmysle Školského zákona a vyhlášky o poradenských zariadeniach nasledovné kategórie detských klientov:
V súkromnom centre poradenstva a prevencie TREA zamestnávame tím odborníkov z oblastí psychológie, špeciálnej pedagogiky a logopédie. Spoločne sa venujeme komplexnej psychologickej, špeciálno-pedagogickej diagnostike a logopedickej diagnostike.
Komplexná psychologická diagnostika intelektových schopností dieťaťa