Cieľom, predškolskej prípravy nie je vopred naučiť dieťa čítať a písať, ale zaistiť maximálny a harmonicky rozvoj schopností, ktoré umožňujú, aby dieťa bolo- keď príde správny čas- pri výuke čítania, písania a počítania bez väčšej námahy úspešné.
Dobrý základ z predškolského obdobia rozhoduje aj o výsledkoch v škole, ako aj vo vzťahu k vzdelaniu všeobecne.
Cvičenia, ktoré realizujú rodičia s dieťaťom, alebo pani učiteľka v MŠ by nemali byť pre dieťa drilom, majú sa uskutočňovať v pokojnej atmosfére, hravou formou a v pravidelnom čase. Mali by byť zamerané na tie oblasti kognitívneho vývinu, ktoré sú u dieťaťa nezrelé, prípadne oslabené.
Námety a praktické cvičenia, pomocou ktorých môže dieťa hravým spôsobom rozvíjať potrebné zručnosti sú rozpracované v stimulačnom programe, ktorý ponúka naša detská poradňa a to formou skupinového tréningu.
Stimulačný program predškoláka je zameraný na tieto oblasti:
Dnes čoraz viac prichádza do života dieťaťa TV, video, PC a pohybu ubúda, čo priamo ohrozuje jeho vývoj, pretože rozprávanie aj písanie sú činnosti veľmi náročné na pohybovú koordináciu.
Prečo podporovať pohybové aktivity u dieťaťa?
Dôsledky nedostatočnej pohybovej aktivity sa odrážajú vo vývine dieťaťa- obmedzuje sa vývin reči, schopnosť naučiť sa písať, brzdí sa vývin. Nedostatok pohybu vplýva nielen na fyzický stav dieťaťa- obezita, krivý chrbtica, ale pohybovo menej šikovné a obratné dieťa získava rolu v skupine vrstovníkov oveľa ťažšie.
Hrubá motorika – pohyb veľkých svalových skupín, jemná motorika– obratnosť rúk a hovoridiel, vývin oboch skupín je prepojený a úzko spolu súvisí.
Potrebné je preto zamerať sa na rozvoj:
Grafomotorika označuje pohyby potrebné na písanie. Predškolské dieťa by malo mať osvojené zručnosti písania- ako správny úchop, správne sedenie, sklon ceruzky..
V predškolskom roku je obvyklou náplňou MŠ príprava na písanie, tiež dnes možno nájsť na trhu množstvo pracovných listov, pomocou ktorých možno rozvíjať grafomotoriku dieťaťa, dôležitý je ale správny postup krok za krokom, ktorý sa tiež dieťa spolu s rodičom naučí u nás pri skupinovom tréningu.
Učíme sa:
Kvalitu výslovnosti možno ovplyvniť rozvojom jemnej motoriky (motorika hovoridiel) a sluchových schopností. Vplyv na správny vývin reči je aj správny rečový vzor, kontrola výslovnosti dieťaťa, podnecovanie k rozprávaniu.
V stimulačnom programe- predškoláčik sa zameriavame na tréning:
Medzi zmyslové vnímanie patrí:
Zrak– takmer tretina všetkých informácii sa prijíma pomocou zraku. Zrakové vnímanie je súčasťou prípravy na nácvik čítania. Nedostatočná zraková pamäť spôsobuje, že si dieťa ťažko ukladá do pamäti tvary (aj písmená), nedostatky v presnosti zrakového rozlišovania komplikujú aj vývin výslovnosti.
Sluch úzko súvisí s rozvojom reči, zvýšená hladina hluku ohrozuje sluch. Nedostatočné využitie sluchového vnímania prináša problémy v škole. Cieľom cvičení je naučiť dieťa poznať rytmus, členiť slová na slabiky, hlásky.
Pri problémoch v oblasti zrakového vnímania sa sústredíme na rozvoj zrakových schopností formou:
Pri problémoch v oblasti sluchového vnímania sa sústredíme na rozvoj sluchových schopností formou:
Nezrelá, oslabená priestorová orientácia môže súvisieť s ťažkosťami dieťaťa pri čítaní, písaní a teda priamo ovplyvňuje správny nácvik čítania a písania.
V oblasti priestorovej orientácie sa teda zameriavame na nácvik:
Pred nástupom do školy je nutné vedieť, či dieťa dokáže presne vnímať slovné pokyny, či rozpoznáva množstvá, dieťa by malo rozpoznať základné geometrické tvary, pomenovať ich. K rozvoju matematického myslenia napomáha serialita a intermodalita.
Serialita– schopnosť vnímať následnosť vecí, poradie, v akom prebiehajú, v praxi je to schopnosť správne radiť úkony za sebou podľa určitého vzorca. Rozvoj seriality napomáha k pochopeniu princípu postupnosti.
Intermodalita– schopnosť nachádzať vzťahy, súvislosti a využiť ich v podobných situáciách. Cvičenia intermodality zlepšujú schopnosť striedať rôzne spôsoby vnímania.
Vhodné cvičenia sú odtrénované s dieťaťom v skupinke a následne odkonzultované s rodičom, ktorý dané cvičenie realizuje s dieťaťom doma.
Zaujala Vás naša ponuka?
Mali by ste záujem o daný tréning pred nástupom do ZŠ?
Nech sa páči- kontaktujte nás